Wouter Vandenabeele : viool en artistiek leider Osama Abdulrasol (Irak) : qanun Tarek Al Sayed (Aleppo, Syrië) : oud François Taillefer : percussie Inès de Inès : flamencodans Carmen Fernandez : flamencozang Alexander Gavilan : flamencogitaar Frans De Clercq (Rebetiko) : zang en bouzouki Michel Karakatsanis (Rebetiko) : zang en bouzouki Karsten de Vilder (Rebetiko) : zang en gitaar Dimi Dumortier (Rebetiko) : zang en percussie
“EXODUS” = muziek en beeld
Vluchtelingen zijn van alle tijden en van alle landen.
Tijd en plaats zijn steeds anders. Maar de redenen voor het vluchten en de verhalen blijven steeds dezelfde.
Overeenkomsten zijn er legio en overeenkomsten zijn er ook volop in de muziek uit al die landen.
Muziek als pertinente metafoor, als de allermóoiste overeenkomst, dáar gaat het om in “EXODUS” !
REBETIKO : De Griekse stadsmuziek bij uitstek, kent een exodusverhaal in zijn wordingsgeschiedenis. Een Griekse minderheid werd door de “bevolkingsruil” van 1923 verdreven vanuit Klein-Azië naar Griekenland. Zij vluchtten vooral naar Piraeus en Thessaloniki en probeerden in die havensteden een nieuw leven op te bouwen. Uitgerekend zij hebben destijds gestalte gegeven aan de ontwikkeling en bloei van het muziekgenre Rebetiko. Ze brachten nieuwe instrumenten én een flinke dosis professionaliteit mee uit Smyrna en Konstantinopel.
Deze muziek heeft dus uitgesproken Oosterse invloeden.
Cfr de film “Rembetiko” van Kostas Ferris
FLAMENCO : Zigeuners hebben altijd heel sterk hun stempel gedrukt op het genre. Vele van de allergrootste Flamencozangers uit de geschiedenis waren gitanos. Vele eeuwen geleden vluchtte dit volk uit Rajahstan om aan een ellenlange diaspora te beginnen.
Hun bestemming was vaak Oost-Europa, maar dus ook Spanje.
Het Spanje dat een eeuwenlange moorse overheersing kende, waarvan de sporen nog altijd sterk aanwezig zijn in cultuur en samenleving. Flamenco is hiervan de de exponent bij uitstek.
Cfr de film die dit verhaal vertelt “Latcho Drom” van Tony Gatlif
ALEPPO : vreselijk actueel, behoeft geen verdere uitleg.
Wat niet iedereen weet is dat Aleppo altijd al een heel rijke, diverse muziekcultuur heeft gekend die een weerspiegeling is van het rijke verleden en de eigenheid van de stad.
Cfr deze “Zes wandelingen in Aleppo” van de VPRO