La Barraca
La Barraca vzw
   
 
 Home    La Barraca     Productions     Press     Concerts     Links     Contact   
   
   > video <      view this page in another language :  NEDERLANDS FRANÇAIS ENGLISH  
 
foto
Vlaanderen 1914 van Eugeen Van Mieghem
  
EXODUS
Flamenco, Rebetiko … Bagdad, Aleppo
  
  
Wouter Vandenabeele : viool en artistiek leider
Osama Abdulrasol (Irak) : qanun
Tarek Al Sayed (Aleppo, Syrië) : oud
François Taillefer : percussie
Inès de Inès : flamencodans
Carmen Fernandez : flamencozang
Alexander Gavilan : flamencogitaar
Frans De Clercq (Rebetiko) : zang en bouzouki
Michel Karakatsanis (Rebetiko) : zang en bouzouki
Karsten de Vilder (Rebetiko) : zang en gitaar
Dimi Dumortier (Rebetiko) : zang en percussie
   
  
foto
   
   

“EXODUS” = muziek en beeld

Vluchtelingen zijn van alle tijden en van alle landen. Tijd en plaats zijn steeds anders. Maar de redenen voor het vluchten en de verhalen blijven steeds dezelfde.
   
Overeenkomsten zijn er legio en overeenkomsten zijn er ook volop in de muziek uit al die landen. Muziek als pertinente metafoor, als de allermóoiste overeenkomst, dáar gaat het om in “EXODUS” !

REBETIKO : De Griekse stadsmuziek bij uitstek, kent een exodusverhaal in zijn wordingsgeschiedenis. Een Griekse minderheid werd door de “bevolkingsruil” van 1923 verdreven vanuit Klein-Azië naar Griekenland. Zij vluchtten vooral naar Piraeus en Thessaloniki en probeerden in die havensteden een nieuw leven op te bouwen. Uitgerekend zij hebben destijds gestalte gegeven aan de ontwikkeling en bloei van het muziekgenre Rebetiko. Ze brachten nieuwe instrumenten én een flinke dosis professionaliteit mee uit Smyrna en Konstantinopel. Deze muziek heeft dus uitgesproken Oosterse invloeden.
Cfr de film  “Rembetiko” van Kostas Ferris 

FLAMENCO : Zigeuners hebben altijd heel sterk hun stempel gedrukt op het genre. Vele van de allergrootste Flamencozangers uit de geschiedenis waren gitanos. Vele eeuwen geleden vluchtte dit volk uit Rajahstan om aan een ellenlange diaspora te beginnen. Hun bestemming was vaak Oost-Europa, maar dus ook Spanje. Het Spanje dat een eeuwenlange moorse overheersing kende, waarvan de sporen nog altijd sterk aanwezig zijn in cultuur en samenleving. Flamenco is hiervan de de exponent bij uitstek.
Cfr de film die dit verhaal vertelt  “Latcho Drom” van Tony Gatlif 

ALEPPO : vreselijk actueel, behoeft geen verdere uitleg.
Wat niet iedereen weet is dat Aleppo altijd al een heel rijke, diverse muziekcultuur heeft gekend die een weerspiegeling is van het rijke verleden en de eigenheid van de stad.
Cfr deze  “Zes wandelingen in Aleppo” van de VPRO 
     
   
   
foto
foto
foto
foto